Over mij

Ik heb een vernieuwende visie en stijl die veel anderen in het HR-vak nog niet hebben. Ik vind het belangrijk dat meer bedrijven (nog) betere werkgevers worden, en dat HR-professionals met meer focus hun werk gaan doen met de juiste balans tussen zakelijke en menselijke belangen in de organisatie. 

Daarnaast ben ik een veelgevraagd sollicitatiecoach. Ik help particuliere klanten om soepeler te solliciteren, met meer inzicht in het proces, heldere communicatie en minder stress.

Ik hou van verhalen, verhalen van en over mensen

Als kind zat ik al enorm graag met mijn neus in de boeken. Ik ben opgegroeid met een vanzelfsprekende en gulle gastvrijheid. Bij mijn moeder en tantes kwam altijd wat lekkers te eten en drinken op tafel. Je bent hier welkom, was de boodschap.

Als opleiding koos ik de Hotel Management School: een combinatie van zakelijk nuttig, resultaatgericht, handen uit de mouwen en lekker koken.

Gastvrijheid vanuit de kern, daar ging het me om

Maar ik matchte niet echt met mijn klasgenoten, die met hele andere dingen bezig waren dan mijn interesse in de achterliggende verhalen van gastvrijheid. Daarnaast vroeg ik in de lessen altijd naar het waarom. “Zo doen we het nu eenmaal” en “Zo hoort het” waren nooit afdoende antwoorden voor mij. Als ik niet overtuigd was dat een aanpak uit de les de handigste was, zocht ik naar nieuwe ideeën en invalshoeken.

Mijn nieuwsgierigheid was nog niet gestild en ik volgde mijn tweede liefde, de Engelse taal. Stuiterend blij leerde ik op de universiteit over taal en literatuur.

De bouwstenen van een heldere tekst en de waarde van eerlijke verhalen

Door ook in het buitenland te studeren leerde ik over andere culturen en invalshoeken. Eenmaal weer thuis zocht ik lang naar een manier om mijn verzamelde perspectieven en vaardigheden praktisch nuttig te maken. Mijn doel was niet “Dat levert flink geld op” of “Zo hoort het” en zo zwom ik naar de cultuursector. Ik zorgde in mijn werk voor regelen en resultaat, pakte altijd tekstklussen op en luisterde naar verhalen van mensen.

Toen ik een kans kreeg in het HR-vak, pakte ik die vol interesse op. Ik leerde veel op de werkvloer en deed een opleiding naast mijn werk.

Ik leerde over het balanceren van zakelijke en inhoudelijke belangen.

Ik pakte steeds meer communicatietaken op binnen HR. Teksten stroomlijnen maar ook prettig communiceren met sollicitanten en collega’s.

Bij Het Scheepvaartmuseum was gastgerichtheid een kerncompetentie voor alle medewerkers en ik maakte het praktisch-zakelijke resultaat daarvan ten volle mee. Ik droeg er ook aan bij door mijn aanpak van recruitment en interne communicatie. Zo boetseerde ik een rol op het gecombineerde gebied van HR & Communicatie, voerde het social media team aan en pakte taken op bij de afdeling Marketing & Communicatie.

Ik bleef nieuwsgierig naar meer. Dus ik stapte over naar internationaal marktonderzoeksbureau Ipsos op zoek naar nog meer ruimte voor de ideeën die ik signaleerde.

Die ontwikkelde ik verder tot mijn eigen visie.

Mijn ervaring bouwde ik uit naar grotere slagkracht, ook als er weinig ruimte of budget leek te zijn. Brieven en e-mails updaten werd het upgraden van de candidate experience. Mijn marketingcommunicatie-benadering van werving werd employer branding. Ik signaleerde relevante trends voor mijn afdeling en hielp bij het verbeteren van de zichtbaarheid, benaderbaarheid en slagkracht van de HR-afdeling. Open naar de organisatie en overtuigend naar het MT door vanuit HR aan te sluiten op de strategie en vraagstukken van de organisatie. Het was voor mij essentieel om daarbij integer en resultaatgericht te werken door gericht te luisteren naar de verhalen van medewerkers. Die informatie kon ik vervolgens inzetten voor wederzijds voordeel.

Ondertussen groeide ik door in mijn combinatie van expertises totdat ik in een reguliere HR-rol niet meer te vatten was, als een Barbapapa die kramp kreeg. Want de meeste klassieke HR-vacatures vragen een hele andere combinatie aan ervaring en vaardigheden.

Gelukkig kwam ik steeds meer mensen van mijn ‘tribe’ tegen: er bleken nog meer panda’s rond te lopen in het grote bos. Mensen die zich ook bezig houden met de waarde van heldere communicatie, de toekomst van HR, gastvrijheid, het verminderen van stress, de ervaringen van sollicitanten en medewerkers en het laten groeien van werkgeluk.

Ik ontdekte dat er iets groters in de lucht hangt.

Daarnaast veranderde mijn leven thuis, waardoor flexibiliteit nog belangrijker werd. Dus ik dook in het leren van de belangrijkste ondernemersvaardigheden en durfde de stap aan naar zelfstandig ondernemerschap.

Ik ben een denker en een doener.

Ik zie mogelijkheden en ga voor resultaat. Ik ben vindingrijk en durf stappen te zetten. Ik ben realistisch maar weinig gebonden aan conventies als die niet leiden naar je doel. Ik ben gastvrij en hartelijk maar niet bang om direct te zijn en je de waarheid te vertellen.

Ik bied je de aanvullende expertise van mijn tribe, mijn netwerk van aanverwante specialisten. Arbeidsmarktcommunicatie, cultuur en verandering. Software en social media. Leiderschapscoaches en recruiters. Nederlands en internationaal.

Ik blog en podcast, ik host netwerklunches en borrels samen met mijn tribal besties. Zo vind, deel en bouw ik steeds meer nieuwe ideeën en inzichten op werkgebied. Niet de hippe tijdelijke grappen maar de duurzaam succesvolle ontwikkelingen. 

Ik breng meer gastvrijheid op de werkvloer omdat ik vind dat iedereen die verdient.

Ik weet hoe dat te realiseren en er ondertussen ook duurzaam rendement uit te halen.

The value of kindness.

Van binnen weet ik dat dit de goede manier is. Steeds meer mensen krijgen dit ook in de gaten, er is veel verandering gaande in de wereld van werk. En jij, klaar om mee te doen? Ik spreek je graag.

Welkom op je werk.

Ja, dat vind ik ook!