Van HR, voor Marketingcommunicatie: top tips ter inspiratie

In goede HR zitten elementen die ook voor marketingcommunicatie van pas komen. Hier heb ik recent vaak over zitten nadenken. Als HR-dame werk ik namelijk graag samen met marketingcommunicatie. En ik had het geluk dat ik vanuit beide perspectieven kon kijken, omdat dat ik bij Het Scheepvaartmuseum een tijdje op beide afdelingen tegelijk werkte. Daarnaast hoor en lees ik ook veel marcom-perspectieven uit andere hoeken.

Dus hierbij ter inspiratie voor mijn marcom-matties: met deze drie ideeën die je als marketingcommunicatie-adviseur vindt bij HR, versterk je je bereik, je resultaten en je belangen.

1: Mag het wat menselijker in de marketingcommunicatie?

Voor HR is het steeds belangrijk om te kijken naar cijfers en rapportages én de mensen en verhalen die daaraan ten grondslag liggen. Er is een visie op de langetermijndoelen van de organisatie: welke mensen hebben we in de organisatie om die te behalen? Een afdeling heeft een hoog verzuimpercentage: welk verhaal zit daar achter? Welke constructieve gesprekken kun je daar vervolgens over aangaan?

Als klassieke marketeer of communicatieadviseur ben je druk met het bereiken van doelgroepen en het verspreiden van boodschappen over je mooie merk. Het risico is dat je zo enthousiast raakt over je campagnes en je shiny tools, dat je uit het oog verliest dat er achter je tools en je analyses een groep echte mensen zit. Wie zijn die mensen aan de ontvangende kant ook alweer?

Met above the line campagnes ga je ervoor om een segment, een massa mensen, aan te spreken. Benut daarnaast ook below the line mogelijkheden: ga persoonlijkere dialogen aan en ontdek de behoeftes van de tribes en individuen om je organisatie heen via sociale media, nieuwsbrieven en andere (nieuwe) middelen. Waarom ben je als organisatie voor hen interessant? Grote campagnes brengen klinkende cijfers voor de korte termijn. Maar wissel je ook verhalen uit met de mensen die zich om je organisatie heen bevinden, dan wordt je content beter, je boodschap authentieker en je merk consistenter. Daardoor blijf je succesvol op de lange termijn. Dat is de waarde die je pakt als je aandacht besteedt aan de grote lijnen én de kleine dialogen.

2: Versterk door interne interesse je externe campagnes

Een goede HR-professional komt overal in de organisatie. Die weet wie waar zit en wat er speelt. Dat geeft voordeel op verschillende fronten, en dit is iets dat net zo geldt voor marketingcommunicatie. Toon interesse in wat er door de hele organisatie speelt en gebruik de informatie die je vindt om met je collega’s mee te denken, want een goede externe campagne begint intern.

Ten eerste: content komt veel makkelijker voort uit warme contacten. Van collega’s met inhoudelijke expertise die weten wat je zoekt en met je meedenken. De verhalen die je intern vindt maken je externe boodschap kwalitatiever en authentieker, en daarmee beter.

Ten tweede: als je je collega’s en hun perspectieven beter kent, kun je je acties en campagnes effectiever doorvertalen naar de rest van de organisatie. Ze lopen minder snel stuk op een tegengesteld belang. Dan doen je collega’s gemakkelijker en beter mee om je acties nog succesvoller te maken. Zo kun je zorgen dat de merkwaarden die jullie willen uitdragen en de beloftes die je als organisatie doet ook intern worden gedragen – en door alle medewerkers samen worden waargemaakt.

Ten derde: doe PR voor je eigen afdeling en jullie belangen. Ga netwerken bij de koffieautomaat en in overleggen. Als je als marketingcommunicatie-professional je voelsprieten uit hebt staan in de organisatie, leer je de verschillende interne perspectieven kennen. Zo creëer je gemakkelijker intern draagvlak en commitment voor je afdelingsbelangen.

En last but not least: coach, net als HR, je collega’s. In jouw geval bied je coaching om effectiever te communiceren, jij bent daarin immers de expert. Je weet zelf hoe belangrijk goede communicatie is en je kunt er last van hebben dat anderen de plank misslaan. Een goede communicatie levert betere resultaten op voor jouw campagnes, voor je collega’s zelf en voor jullie hele organisatie.

Houd je blik niet beperkt tot je eigen werkgebied maar leer je collega’s en hun werk beter kennen. Dat is goud waard.

3: Newbies: een gezamenlijke bron voor een frisse blik

Een mooi idee dat ik laatst tegenkwam bij marktonderzoeksbureau Motivaction: een tijdje na de introductiedag voor nieuwe medewerkers – die HR organiseert en waar marketingcommunicatie idealiter meteen hun rol pakt om het organisatiemerk te laden – is het voor zowel HR als marketingcommunicatie interessant om een newbie-evaluatie te organiseren. Die nieuwe mensen hebben namelijk een frisse blik op de organisatie.

HR en marketingcommunicatie doen daar nieuwe inzichten op over wat er speelt in de organisatie (ook over de blinde vlekken en beurse plekken die je inmiddels zelf hebt), over wat goed gaat en wat verbeterd kan worden. Als marketeer kun je bovendien ontdekken hoe nieuwe medewerkers het organisatiemerk ervaren vanuit intern én extern oogpunt, ze zijn immers pas kort geleden van perspectief gewisseld. Daarnaast hebben ze vast met hun vrienden en familie over hun nieuwe baan gesproken: wat vinden die van de organisatie en wat vinden die interessante informatie om te ontvangen? Wie weet haal je zelf ook weer extra energie uit hun nog kersverse enthousiasme voor je organisatie.

Breder getrokken: je kunt samenwerken met HR op een scala aan onderwerpen, zoals het creëren van merkambassadeurs en employer branding, interne communicatie en verandermanagement, internal branding en organisatiecultuur.

HR en marketingcommunicatie versterken elkaar. Met de merkwaarden van de organisatie als kader bereiken we samen de beste resultaten.

Dank voor de mooie samenwerking!

Wat vind je?

Vind je deze voorstellen inspirerend? Ben je marketingcommunicatieadviseur en gebruik je deze insteek al, hoe bevalt dat? Ben je HR-professional en heb je tips die ik nog ben vergeten? Heb je een heel ander vak en doe je hiermee ook nieuwe ideeën op? Ik ben benieuwd wat je hiervan vindt.

Lees verder

HR van de toekomst behaalt vice versa ook betere resultaten met gebruik van de expertise van marketingcommunicatie. Daarnaast vind je allerlei inspiratie in andere hoeken. Interessant? Lees mijn eerdere blogs:

::  HR + marketingcommunicatie = resultaat
::  Zijn jullie sollicitanten al merkambassadeurs?
::  Tradities in HR: fris ze lekker op

Beeld: Sinterklaas kadolabels van Miriam Bos en van Anne-Sara.