Durf jij je mensen belangrijker te maken dan je handel?

Inspirator, PR-man en ondernemer Marnix Geus merkt dat het werkt en vertelt erover in het aanstekelijke boek ‘MensenHandel: de bevrijding van de loonslaven (ook voor slavendrijvers)’.

Geus begon tien jaar geleden met zakenpartner Jacqueline Bosselaar een eigen bedrijf. Na een vliegende start kwamen er lastige vragen. Hoe vind je een goed pand? En hoe vorm je het beste (en leukste) team? Maar ook: hoe hard werken is te hard? En hoe neem je afscheid van collega’s die niet meer passen? Hij vertelt persoonlijke verhalen: the good, the bad and the ugly. Ze lezen lekker weg maar zijn wel degelijk raak.

Mensen zijn het belangrijkste goed geworden in verreweg de meeste organisaties. Toch zitten ouderwetse ideeën over arbeidsrelaties vaak nog flink in de weg. De verhalen van Geus laten zien hoe goed een flinke dosis menselijkheid voor je kan werken in een zakelijke wereld. Waarom, wanneer en hoe geef je de mensen die samen je organisatie maken, oprechte aandacht?

Fundamentele ideeën, bijvoorbeeld het concreet formuleren van gezamenlijke waarden als motor voor het behalen van je doelen, combineert Geus met een welkome frisse blik op kantoorklassiekers zoals systeemplafonds en slootwaterkoffie.

Ook heeft hij een vernieuwende kijk op HR: een traditioneel instrument als het functieprofiel gooit Geus vol overtuiging overboord. Hij legt op een mooie manier uit waarom hij kiest voor voortdurende aandacht én maatwerk – HR is in feite interne PR.

Wat bedrijven uniek maakt, zijn de creativiteit, denkkracht en ideeën

van hun medewerkers.

Geus pleit terecht: “Wat bedrijven uniek maakt, zijn de creativiteit, denkkracht en ideeën van hun medewerkers.” Ik zou daar flexibiliteit zelfs nog aan toe willen voegen, want dat stelt die medewerkers in staat om goede danspartners van de ondernemer te zijn in het succesvol – en leuk – maken van de organisatie. Je bedrijf groeit met en door gemotiveerde mensen die plezier hebben in hun werk. Want werk mag ook leuk zijn, dames en heren, net als de managementboeken die je leest (alleen daarom al is dit een prima boek).

Mooie inspiratie dus voor organisaties waarin je met sympathieke initiatieven een positieve boost aan de sfeer en organisatiecultuur kunt geven. Een lekker eigenwijs boek, eerlijk en open met een goede scheut Hollandse nuchterheid en ondernemerschap.

Marjolijn Vlug is zelfstandig HR-coach en brengt meer gastvrijheid op de werkvloer.